V poslední době jsme zahrnuti informacemi o zdravé výživě, trendech ve stravě a správných návycích. Otázka však zní: „ Co je skutečně správné a co špatné?“

Je vtipné, že nikdo na to není schopen zcela správně odpovědět… A není se čemu divit. Každý z nás jsme skutečně originální, naše těla fungují rozdílně a potřebují individuální péči. Hledejte tedy svůj vlastní výživový styl, často metodou pokus – omyl, nebojte se experimentovat a důkladně se seznámit s potřebami vašeho organismu. Zkuste dát jednou / tak říkajíc/ na svůj zdravý „selský“ rozum a úsudek , místo na mediální „masírku“.

Pokusím se vám dát jen pár jednoduchých, základních tipů, které můžete využít nejen ve sportovním jídelníčku, ale i v běžném životě.

 

  1. Používejte opravdové suroviny

Co si představujete pod pojmem opravdová surovina? Pro vysvětlení uvedu například  kupované cereální sušenky.  Mnohým z nás se jeví jako skutečně zdravá svačinka.  Jejich užitek pro naše zdraví je ovšem minimální, jsou plné prázdných kalorii, umělých dochucovadel a sladidel, polev atd.. Ve srovnání s ovocem, které můžete použít v kombinaci s oříšky, semínky, ovesnými vločkami a medem. Takto jednoduše si z opravdových surovin vyrobíte skutečně zdravou svačinku J

Proto má velký smysl a význam věnovat se přípravě vlastních jídel a nespoléhat se na kupované polotovary. Zdravé verze průmyslově vyráběných potravin nám pomohou optimalizovat sportovní výkon i naše zdraví.

Vždy si vybírejte výrobky a recepty s co nejmenším počtem surovin a hledejte přírodní suroviny.

 

  1. Ovoce a zelenina patří každý den na talíř

V dnešní době se nemusí stát fronty na banány a v každém obchodě je dostupná široká škála různých druhů ovoce či zeleniny.  Nechte se inspirovat, buďte kreativní a zkoušejte různé varianty salátů, polévek, smoothie. 

Zelenina obsahuje spoustu minerálů, vitamínů, vlákniny. Je nízkokalorická a zasytí vás, proto ji oceníte zejména v redukci, kdy potřebujete shodit přebytečné tukové zásoby.

Všeobecně je přece známo, že čerstvé ovoce a zelenina mají omlazovací schopnost.

 

  1. Superpotraviny nejsou mediální trik

Superpotraviny jsou známé a rozšířené po celém světě pro svoje vlastnosti.  Jejich obsah živin má až léčivou moc, vliv na naše zdraví i psychickou pohodu. Obsahují vitamíny, minerální látky, proteiny, esenciální aminokyseliny, enzymy, antioxidanty, zdravé tuky a oleje. Vyživují kosti, svaly, mozek, vnitřní orgány, kůži, zuby a nehty. A které potraviny to tedy jsou? Zmíním se o těch více dostupných,  jakými jsou granátové jablko, brusinky, kustovnice čínská, celer, dýně, brokolice, rakytník, lněný olej, kokosový olej, olej z ostropestřce, borůvky, datle, fíky, hlíva ústřičná, reishi, chia semínka, kešu, mandle, vlašské ořechy, kakaové boby, atd…

Dále všechny obilné klíčky, obsahují vitamín E a plno živin.

  1. Ryby nejen v akváriu

Není ryba jako ryba a ohraná věta, že jsou zdravé je sice pravdivá, ale… Základní rozdělení ryb – sladkovodní a mořské.  Mořské ryby mají velmi prospěšné esenciální mastné kyseliny omega-3, dále jód, selen i železo nebo vitamín D. Rybí maso má nízký obsah tuku a velmi dobrou stravitelnost (v žaludku zůstává pouze 2-3 hodiny). Proto v našem jídelníčku slouží jako zdroj bílkovin nejen pro sportovce. Mezi nejméně tučné ryby patří např.: treska, štika nebo candát.  Mezi tučnější např.: losos, tuňák, makrela. Ryby konzumujte minimálně dvakrát v týdnu a vyberte si raději čerstvé z ověřeného zdroje.  Vyhněte se obloukem rybím prstům, které obsahují strouhanku, vejce, ztužený tuk a barviva!

  1. Bílou mouku vyměňte za celozrnnou

Bílá mouka obsahuje škrob a lepkové bílkoviny, které zatěžují naše trávení.  Mouka celozrnná si zachovává vyvážený poměr živin a lepku, má vyšší výživovou hodnotu a je lépe stravitelná. V celozrnných potravinách zůstávají zachovány vitamíny, minerály, enzymy, vláknina a mají nižší GI (hladina krevního cukru nám tedy pomaleji stoupá a klesá).

Zkuste využít celozrnnou mouku k přípravě domácích moučníků, chleba, rohlíků atd..

  1. Vejce není strašák

Mnozí z odborníků se stále vyhýbají vajíčkám. Dvě vejce denně vám skutečně cholesterol nezvýší, naopak mají řadu benefitů ze kterých můžete získat jen to nejlepší. Vejce obsahují lehce stravitelné bílkoviny a kromě toho i vitamíny, minerální látky – železo, draslík, fosfor, zinek aj. Vejce ve žloutku obsahují také lecitin, který příznivě ovlivňuje náš metabolismus cholesterolu a pomáhá jeho odbourávání z cévních stěn.  Pro příklad jedno vejce obsahuje asi 6g bílkovin. Vejce tedy rozhodně nepatří k zatracované potravině, která by se měla vynechávat.  Cholesterol sice obsahují, ale i on je důležitý pro tvorbu všech anabolických hormonů v organismu. Takže stejně jako trocha cukru nezpůsobí cukrovku, ani přítomnost cholesterolu neznamená, že dostanete srdeční příhodu.

A nezapomeňte: mezi jídly je nejlepší bylinkový čaj.

 

 

Líbil se Vám článek? Okomnetujte ho :)