Mnoho lidí vnímá sportovní výživu a doplňky nevhodné pro děti a mládež. Považují doplňky stravy umělé, chemicky upravené a škodlivé pro jejich ratolesti. Avšak, sportovní výživa je z velké části koncentrovaná, dobře stravitelná, vyvážená a splňující všechny požadavky pro pohodlné užívání během náročného studia, tréninků a závodů.

Je zřejmé, že sportující mládež má vyšší požadavky na příjem energie a proteinů než běžný dospělý jedinec. Děti jsou náchylnější ke špatnému stravování a to z několika důvodů: preference nezdravých potravin, nepravidelnost přijímané stravy, nedodržování rad od rodičů. Z těchto a mnoha dalších důvodů, bychom měli zvážit doplnění stravy sportovní výživou vzhledem k příjmu bílkovin a spotřebě energie. Ve výsledku mohou být doplňky sportovní výživy doporučovány podobně jako pro dospělé. Týká se to užívání sacharidových nápojů, elektrolytů během fyzické aktivity, která trvá déle než hodinu. Ihned po ukončení tréninku můžeme zvolit regenerační proteinové nápoje a energetické tyčinky, které jsou dobře stravitelné klidně během dne. Zaměřme se hlavně na dny, které jsou náročné na fyzické i psychické aktivity. Děti nejsou zodpovědné při dodržování dietních doporučení, tudíž potřebují naši pomoc a kontrolu.

Jako malou vsuvku zmíníme zvláštní pozornost týkající se zdraví dětských zubů. Cukry a kyseliny v nápojích způsobují vznik zubních kazů. Neustálé popíjení sladkých nápojů, třeba i džusů je pro děti zvlášť nevhodné. Opatřením mohou být sportovní nápoje bez agresivních kyselin, popíjení čisté vody a správná zubní hygiena.

Na druhou stranu se nám může zdát nevhodné používání doplňků jako kofein, kreatin, beta-alanin, carbo-loading. Všechny zmíněné doplňky by měly být považovány za vrchol potravní pyramidy pro dospělé a většina z nich jsou nevhodné pro děti a mládež.

Na závěr stručný výčet obecných pokynů a doporučení pro sportující děti a mládež…

Hydratace ve sportu je jeden z nejdůležitějších faktorů, ovlivňujících výkon. Žízeň je hlavní příčina příjmu tekutin, ale děti častěji zapomínají doplňovat tekutiny během dne v porovnání s dospělím sportovcem. Nejlepší rada je používat sportovní nápoje bez kyselin, kdykoliv potřebují doplnit a pokrýt chybějící energii. Nebo vyzkoušejte šumivé tablety, které přidáte do vody nebo čaje. Pro příklad SPONSER COMPETITION, ELECTROLYTES, MALTODEXTRIN 100.

Energie ve sportovních tyčinkách je také velmi dobře využitelná a tyčinky vynikají stravitelností. Používejte je před, během i po sportovní aktivitě nebo se výborně hodí jako energie sbalená na cesty a různé sportovní akce. Také sacharidové gely by mohly do jisté míry plnit tento účel, ale výhradně při závodech. SPONSER nabízí několik produktů jako HIGH ENERGY BAR, CEREAL ENERGY PLUS, OAT PACK.

Proteiny jsou důležitým stavebním kamenem pro růst a vývin svalů, šlach, chrupavek a kostí. Dodržujte pravidlo, že denní příjem bílkovin je 1,5g – 2g na 1 kg hmotnosti. Výhodné je k porci proteinu po cvičení přidat 30-50 g sacharidů a to hodinu a půl po. Každé 3-5 hodin by dítě mělo dostat 20-30 g proteinu. Takové dietní doporučení můžete dodržet kvalitní stravou a použitím sportovní výživy SPONSER jako WHEY ISOLATE 94, protein-sacharidové nápoje RECOVERY DRINK, RECOVERY SHAKE, PRO RECOVERY, tyčinky PROTEIN 34/36, předem připravené nápoje PRE&AFTER nebo PROTEIN DRINK/SMOOTHIE.

Zatímco poslední důkazy výslovně nevyjadřují obavy užívání kofeinu u dětí a mládeže. V porovnání s užíváním kreatinu, který může způsobit svalovou disbalanci, špatný vývin atd.

Cílený carbo-loading můžeme považovat jako dočasné opatření před závody, vytrvalostí, v případě nedostatku energie, nutností nabrání váhy a růstu. SPONSER CARBO LOADER užíváme 2-4 dávky denně po určitou dobu, tento speciální produkt pomůže získat energii, kterou bychom jinak těžko získali z běžné stravy.

Na závěr je dobré zmínit, že jakákoliv dietní doporučení by se měla dodržovat. Respektujme racionální přístup založený na vyvážené stravě a zkusme najít vhodný režim, který bude vyhovovat a dítě ho bude rádo a svobodně dodržovat.

 

 

Líbil se Vám článek? Okomnetujte ho :)