Často se setkáváme s klienty, kteří si neví rady s výběrem sportovního nápoje pro sebe nebo své blízké. Rozhodli jsme se pro vás sepsat seznam nejobvyklejších dotazů. Víme, že existuje obrovské množství značek a typů, proto vám poskytneme odpovědi a informace týkající se této problematiky.

Proč se sportovní nápoje rozdělují na tři druhy a nestačí jen jeden?

Základem  při rozdělování sportovních nápojů je jejich osmolarita, čili množství osmoticky aktivních látek v rozpouštědle (hustota,koncentrace). Obsah osmotických látek v nápoji se srovnává s obsahem v krevní plazmě. Jednoduše mají jinou koncentraci minerálních iontů, vitamínů a energie na jednotku tekutiny. Sportovní nápoje, které svým obsahem těchto látek odpovídají krevní plazmě a mají tak stejnou osmolaritu, se označují jako isotonické nápoje. Je-li osmolarita nápoje nižší, patří do skupiny hypotonických nápojů, pokud zase výrazně vyšší, jde o nápoje hypertonické.

Kdy zvolit isotonický sportovní nápoj?

Isotonický nápoj se hodí při intenzivním tréninku, který nepřesahuje 60 minut. Jako je trénink v posilovně, squash nebo spinning. Při vyšší míře užívání by mohl zapříčinit to, že tělo v sobě bude mít větší množství minerálů než je potřeba. Člověk by se cítil unavený a jeho výkon by klesl. Isotonické nápoje mají koncentraci, která se podobá krvi. Proto je rychle absorbován do krevního oběhu, pomáhá předejít dehydrataci a také poskytuje energii ve formě jednoduchých cukrů.

Kdy zvolit hypotonický sportovní nápoj?

 Hypotonický nápoj je vhodný při jakékoliv sportovní aktivitě. Zejména při delší než 60 minut. Hypotonické nápoje mají koncentraci nižší, než je ta v krvi. Proto se tyto nápoje absorbují do krevního oběhu ještě rychleji než isotonické.  Mohou se užívat i během dne například v práci.

Co je hypertonický nápoj?

Hypertonický nápoj má koncentraci vyšší než krev, to může způsobit dehydrataci. Pro sport jsou nevhodné. Obecně se jedná o nápoje s obsahem sacharidů vyšším než 8%. Jsou to nealkoholické nápoje, které jsou právě uváděny na sportovním trhu. Vzhledem k problému s dehydratací je nevhodné tyto nápoje užívat při běžném cvičení. Za hypertonický nápoj můžeme považovat například džus.

 

Jsem sportovec amatér – stačí mi jen obyčejná voda?

Voda patří mezi tekutiny, které mají koncentraci iontů nižší než krevní plazma, je tedy hypotonická. Velkou předností hypotonických nápojů, tedy i vody je, že se na rozdíl od nápojů isotonických a hypertonických velmi rychle vstřebávají a rychle doplní chybějící tekutiny. Pouze na pití vody se však nelze omezit v případě, že velmi intenzivně sportujete déle než 1,5 hodiny. A to platí i pro amatérské sportovceJ  Proč? Protože během intenzivního výkonu ztrácíte tekutiny, ale i minerální látky ( sodík a draslík), které v organismu zajišťují tzv. elektrolytovou rovnováhu. Pokud tedy v horku, při namáhavém sportu pijete jen vodu, vězte, že spolu s vodou, která z vás odchází, doslova vyplachujete z organismu minerály. Ty při dalším pití vody znovu a znovu ředíte.

 

Co znamená dehydratace?

Nedostatek tekutin v těle se projeví  únavou, ochlazením těla, zpomalením regenerace organismu a dokonce i svalovými křečemi. Svalové křeče jsou jedním z nejvíc obávaných obtíží při sportu. Vážné nebezpečí nastává, pokud si sportovec těchto varovných signálů nevšímá a snaží se přicházející únavu a malátnost překonat.Takové úsilí zákonitě končí celkovou dehydratací organismu a je vážně nebezpečná.

Můžu namíchat sportovní nápoj i dětem?

Dětský organizmus je velmi citlivý na ztráty tělesných tekutin a riziko dehydratace je vyšší než u dospělých. Při cvičení ve vlhkém a teplém prostředí bývají děti ohroženy více než dospělí.

U dětí je produkce potu nižší a obsahuje méně iontů Na+ a Cl-. Proto se k hydrataci dětí používají méně koncentrované nápoje s nižší hustotou. Při běžném tréninku dětí doporučujeme pro rychlou rehydrataci hypotonický nápoj  Sponser Competition.

 

 

 

Líbil se Vám článek? Okomnetujte ho :)