Co a kdy by měl sportovec pít, totiž nejvíc záleží na typu sportovní aktivity, době jejího trvání a samozřejmě také na její intenzitě. Řada profi sportovců sází na obyčejnou vodu, my si teď ale ukážeme, že ne vždy je tahle volba zrovna ideální.

Bez vody samozřejmě není život. Lidské tělo je tvořeno z 50 -75 % vodou (obsah vody se mění zejména stářím organismu). Svalnatější jedinci mají vyšší podíl vody, protože svaly obsahují téměř třikrát tolik vody než tuková tkáň. S postupujícím věkem podíl vody klesá. Při sportovním výkonu dochází k řadě chemických reakcí, při kterých dojde k uvolnění potřebné energie a tepla, které je odváděno z organismu pomocí potu a dechu. Ztrácí se však nejen voda, ale také minerální látky (Na, Cl, K, Mg, Ca). Ve vnitřním prostředí dochází k přesunu tekutin tam, kde jsou nejvíce potřeba. S tím je spojená i vyšší potřeba elektrolytů.

Odborníci radí pít pravidelně, již cca dvě hodiny před výkonem přibližně 500-800 ml. Při obvyklých teplotách do 22°C u středně náročného sportu totiž člověk vypotí až 2l vody za hodinu. S vyšší teplotou a vlhkostí vzduchu pak ještě více. Proto je potřeba při sportu dbát na včasný příjem tekutin.

 Sportování a fyzická zátěž zvyšuje ztráty tělesné vody potem a intenzivním dýcháním, tělo takto vydá až jeden litr tekutin za půlhodinu. V průběhu fyzické aktivity vzniká přebytečné teplo, jež musí být odváděno, aby nedošlo ke kritickému přehřátí, hrozícímu kolapsem.

Sportující většinou nestačí doplňovat tekutiny v průběhu aktivity a jsou tak náchylnější k dehydrataci, která se projevuje zvýšením tělesné teploty, bolestmi hlavy, předčasnou únavou či svalovými křečemi, tělo přitom ztrácí vodu ještě předtím, než sportovec pocítí žízeň.

Jestliže sportujete pravidelně a váš sportovní výkon trvá déle jak 1 – 2 h je vhodné pít iontové nápoje. Iontové nápoje s obsahem minerální látek a glukózy, jsou vhodné k doplnění ztráty tekutin a elektrolytů.

Nikdy by však neměly být nápoje příliš chladné, aby nedocházelo k překrvení sliznic. Teplota nápoje by se měla pohybovat kolem 10-12°C.

Hypotonické nápoje mají dnes velkou oblibu a jsou považovány za nejlepší, protože  vstřebatelnost iontů z hypotonického nápoje je dobrá a nepůsobí žádné zažívací potíže jako nápoje s velkou náloží iontů. Každý, kdo cvičí déle než 60 minut vysokou intenzitou, by měl tekutiny a minerály doplňovat i pomocí sportovních nápojů. Po hodině cvičení totiž dochází ke ztrátám sodíku, draslíku a dalších elektrolytů. Rozhodně ale při běžné zátěži nedojde k vyčerpání těchto látek. To se naopak může jednoduše stát u velenáročných výkonů, jakými jsou například maraton nebo náročné dlouhé triatlony, které trvají i několik hodin.

Míra osmolality hypotonického nápoje je nižší než má krev. Z toho je patrné, že tyto nápoje jsou vhodné pro doplnění ztracené vody z organismu, která se přeměnila na pot potřebný k ochlazení. Vysoká teplota znamená menší míru vyplavování minerálů a tento „řídký pot“ je třeba tělu vynahradit. Nejznámějším hypotonickým nápojem, který Vám doporučujeme je náš COMPETITION, který splní požadavky i těch nejnáročnějších klientůJ

Nejen, že vhodně vykrývá nezbytný pitný režim, ale zároveň podporuje výkon a funguje jako výborný zdroj okamžité energie. Současně obsahuje důležité minerály a udržuje stabilní hladinu cukru v krvi, a to jak během výkonu, tak i po zátěži. Je rozpustný ve vodě, má rozmanité příchutě a je v nabídce i ve velkém, cenově výhodném balení.

Líbil se Vám článek? Okomnetujte ho :)